Smiles are for free - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van nonnie - WaarBenJij.nu Smiles are for free - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van nonnie - WaarBenJij.nu

Smiles are for free

Door: Moi

14 Januari 2015 | Sri Lanka, Kandy

Sri Lanka

Zaterdag 3 januari werden we door beide moeders afgezet op Dusseldorf Airport. Via Dubai vlogen we door naar Colombo. Hier aangekomen hebben we een taxi gepakt naar Negombo. Deze stad ligt ten noorden van Colombo en het vliegveld. Tijdens de taxirit probeerden ze ons al een oor aan te naaien: Negombo Beach (waar wij naartoe wilden) was kilometers verder dan Negombo Town en daarom moest hij zeker de prijs verdubbelen. Na wat over en weer gediscusseer heeft hij ons voor een paar roepies meer toch maar naar Beach gebracht. Gelukkig maar, want wij zeiden heel stoer: take it or leave it, anders gaan we wel lopen. Achteraf schijnt het maar 2 km van elkaar verwijderd te zijn, maar om dat nou inclusief backpack te gaan lopen, zonder te weten hoe ver en waar het precies is....

Negombo Beach is een kleine stadje met niet echt een mooi strand, maar het leek ons wel een rustige plek om even te acclimatiseren. In ieder geval beter dan Colombo. We vonden een klein guest house, dat gerund werd door een familie. Een echtpaar dat al 20 jaar in Melbourne woont bezit de van oudsher familiewoning en knapt het kamer voor kamer op als ze op Sri Lanka overwinteren. 2 neven runnen de dagelijkse bezigheden. We werden ontvangen met thee en direct bijgepraat over van alles en nog wat. Onder andere over de zondagsmarkt in Negombo Town. Dus, op naar de markt! Deze was zeer gevarieerd: van prullaria tot fruit/groente tot alle soorten maten vis en huishoudartikelen. Een beetje zoals de Nederlandse markt dus, maar dan veel leuker. En gewoon nog met een oldschool weegschaal met gewichten. Heerlijk! Na een tijdje rondslenteren en bekeken te worden zijn we terug gegaan voor een middag dutje:) Na nog een dagje (strand!) waren we hier wel uitgekeken en hebben we de bus gepakt naar Anuradhapura. De busreis alleen is al een feestje: veel te vol, veel getoeter, harde gebedsliederen die door de boxen knallen en een buschauffeur die altijd een raceauto heeft gewild. Een groot avontuur:)

In Anuradhapura bevindt zich de Sacred City. Ook wel de Ancient City genoemd. Binnen een gebied van een aantal vierkante km staan allemaal ruines van paleizen en godsgebouwen (zowel hindu als buddha) van voor Christus). De stad is 1000 jaar de hoofdstad van Sri Lanka gewwest en beIt daarom zoveel gebouwen. We hebben fietsen gehuurd en zijn met een plattegrond in de hand op pad gegaan. Bij de eerste de beste 'stupa' zijn we afgestapt en hebben netjes de fietsen op slot gedaan. Bij terugkomst kregen we dus alletwee het slot niet meer open... Gelukkig werden we opringd door mannen (incl wat van het leger) die ons allemaal wel wilden helpen. Maar nee hoor, niemand lukte het. Uiteindelijk hebben ze voor ons het hostel gebeld en zou er een tultuk komen. En toen hoorden de opeens een slot opengaan! Er was nog een jongen aan komen lopen en die liet even zien hoe makkelijk het slot werkte: extreem makkelijk. Het hostel werd weer teruggebeld en we konden weer op pad. Het was uiteraard totaal niet genant om het fietsslot niet open te krijgen als NEDERLANDER!
Na zo'n 6 uur fietsen hadden we vrijwel alle stupas, temples, paleizen en monestries afgevinkt en hebben we onszelf beloond met een heerlijke rice & curry.

Donderdagmorgen zijn we met de bus vertrokken naar Polonnaruwa. Het was 'Election Day' en daarom moesten we zorgen op tijd op de volgende bestemming te zijn. Rond 13.00 waren we in ons hostel en om 13.30 zaten we al achter in een jeep voor een jeepsafari. We hebben hordes Dombo's gespot, heel veel pauwen en ik weet niet hoeveel verschillende soorten vogels. Al met al een productieve en geslaagde dag! De dag na 'Election Day' zat alles dicht en reden er geen bussen, aangezien iedereen nog steeds aan het feesten was. De nieuwe president komt uit Pollonaruwa en daarom stond het hele dorp op z'n kop.

Op zaterdag was alles weer gewoon en reden we per trein naar de oostkust, naar Batticaloa. Hier zou je de meeste stranden van Sri Lanka vinden, a la Malediven. Maar niet in dit seizoen... Lees: ruwe zee, ghost town. Tijdens een strandwandeling kwamen we wel de lokale vissers tegen die net de boten aan het uitladen waren en alles per mandjes naar 1 grote verzamelplaats op het strand brachten. Dat was wel een mooi gezicht! We zijn via de lagoon terug gelopen en zijn snel gaan zoeken naar bussen/ treinen die ons naar Kandy konden brengen!

Na ruim 6 uur hobbelen in een veel te volle bus en wederom 1 met een drag race chauffeur kwamen we aan in de 'Kultuurstad' Kandy. We slapen in een hostel boven op een berg, met uitzicht op de stad en het meer. Kan slechter toch? Maandag hebben we een wandeltocht door de stad gemaakt en hebben we de Sacred Tooth bezocht. Voor wie 3 op reis heeft gezien: hier was Chris Zegers ook. We zullen nooit weten of de tand hier ook echt ligt aangezien je hem niet mag zien...
Op dinsdag hebben we de kuitjes getraind, aangezien Sigiriya en Dambulla op de planning stonden. Om 07.30 vertrok de public bus naar Sigiriya, waar we om 10.00 aankwamen. Wat is er zo bijzonder aan Sigiriya? Ze hebben daar een heel grote rots, de Lion Rock. Het vreemde is dat je hier $30 moet betalen, om daarna zelf die rots te beklimmen. Maar eerlijk is eerlijk: het geeft een schitterend uitzicht. Na de lunch (heerlijke roti) hebben we de bus naar Dambulla genomen om hier naar de Rock Temples te gaan. Hier vind je boven op een berg een aantal grotten met muurschilderingen en heel veel buddhas.
Vandaag zijn we naar de Piniwala Elephant Orphanage geweest. We hebben een tuktuk inclusief chauffeur gehuurd die de hele dag tot onze beschikking stond. Dat klinkt wat elitair, maar het is hier heel normaal en handig om te doen. Onderweg wees de chauffeur ons nog op mooie plekken (Bible Mountain, heel grote vleermuizen, theefabriek) en na ruim 2 uur waren we bij de Dombo's. Ze waren net op weg naar de rivier om lekker te badderen, dus wij er snel achteraan. En wie zijn wij om die olifanten niet een handje te helpen met wassen? :)
Op de terugweg zijn we langs de Botanical Gardens gegaan en hebben we daar een uur rondgelopen. Vergeleken met andere Botanical Gardens viel deze ons tegen. Maargoed, we hebben hem wel afgevinkt.

De planning is om morgenvroeg met de trein van Kandy naar Ella te gaan. Of dit gaat lukken weten we nog niet, aangezien alle kaarten die te reserveren zijn al op waren. Dus we moeten er morgen gewoon vroeg naartoe om alsnog een plekje te scoren.

Dat was hem voor nu!

Feitjes over Sri Lanka:
- De buschauffeurs hebben onderling allemaal poultjes lopen over de reistijden en het aantal passagiers. Hierdoor rijden de chauffeurs als een kip zonder kop en zitten de bussen PROP vol
- Het is een hele opgave om hier aan sigaretten te komen: in sommige winkels worden ze wel verkocht, in andere niet. Maar daar kom je pas af nadat je het gevraagd hebt, aangezien ze altijd in een doosje/ plastic tasje onder de toonbank of in een lade liggen
- De mensen zijn hier allemaal heel aardig, vriendelijk en behulpzaam. En ze lachen altijd!
- Niet pittig in Sri Lanka betekent hetzelfde als 3 pepers achter een gerecht op een Nederlandse menukaart
- Ze verkopen hier geen Cola Light, alleen gewonr Cola. Wanneer ze het wel hebben (heel sporadisch), dan is het dubbel zo duur
- Buddisme, hindoeisme en de islam leven hier vredig naast elkaar
- Vrouwen rijden hier niet (althans, ik heb het nog niet gezien)
- Alle mannen lopen hier op rood spul en bladeren te kauwen en spugen dat uit op de grond, waardoor het soms net een bloedbad lijkt
- Vrijwel iedereen lacht de hele dag

• 14 Januari 2015 - 18:43

Pa:

Mooi verhaal. Ik weet niet of Chris er is geweest; Erica T wel.
    Vandaag je prachtige film met die aapjes gezien. Vooral doorgaan met filmen!
    Veel (kijk)plezier nog

• 14 Januari 2015 - 18:44

Rita En Jasper:

Hoi Manon, wat leuk dat je deze site weer hebt geopend!
    En wat hebben jullie al veel gedaan, veel gezien! De GoPro werkt goed he?...leuke foto's en filmpjes op facebook. Met name dat filmpje over dat aapje!! Gezellig om jullie avonturen te lezen. We wachten op het volgende bericht!
    Liefs pa en ma
    En natuurlijk groetjes aan Emma!

• 15 Januari 2015 - 02:43

Knarf En Neelram:

Nonam!

Leuk om te lezen!! Klinkt bekend

• 15 Januari 2015 - 02:45

Knarf En Neelram:

De helft is weggevallen :-( xxx uit Nicaragua

• 15 Januari 2015 - 09:22

Aniek:

Ouderwets waarbenjij.nu-en, hihi :) NICE!

• 15 Januari 2015 - 20:35

Mary:

Ha manonneke, wat klinkt het allemaal weer heel erg 'naar'. Leuk om zo bij te blijven/lezen, scheelt straks ook weer tijd, kun je gelijk aan het werk ipv verhaaltjes vertellen...haha

• 15 Januari 2015 - 23:17

Ine:

Hallo Manon ........ En Emma
    Wat fijn dat je dit allemaal met ons wilt delen. Leuk om te lezen.
    Mag ik de film met de aapjes ook zien? Van Emma al 2 jawel 2 foto's met
    Olifanten ontvangen. Heel veel plezier nog meiden.
    Liefs
    Ine