Op naar het sjeike land:-) - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van nonnie - WaarBenJij.nu Op naar het sjeike land:-) - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van nonnie - WaarBenJij.nu

Op naar het sjeike land:-)

Door: Moi

15 December 2012 | Maleisië, Brunei

Iedereen die we tot zover gesproken hadden, kende brunei van naam, maar was er nooit geweest. Reden te meer voor ons om daar eens naartoe te gaan:-) dit snapte niemand, maar voor ons was het duidelijk. Dus stapten we 6 december vroeg op de boot naar Labuan. Op dit duty free eiland zouden we twee uur moeten wachten tot de volgende boot naar Brunei. Aangezien we niet wisten if we er met ems verjaardag ook ziuden zitten, en er geen alcohol wordt verkocht in Brunei, kocht ik stiekem een beste fles Malibu. En natuurlijk ook een slof sigaretten duty free. Toen we in brunei aankwamen moesten alle tassen oor het poortje en toen wist ems ook van de malibu af. Jammer! Ik moest allemaal formulieren invullen en kwam er toen ook achter dat ze 5 dollar tax over elk pakje sigaretten wilden... gelukkig waren ze zo bezig met mijn fles, dat ik de slof ongezien mee kon nemen. Een kerel voor ons had minder mazzel en heeft al zijn sigaretten ingeleverd. Maar hij kreeg wel een officiele 1e waarschuwing. Goed, lekker begin...
De bus naar de hoofdstad zou een paar keer per dag rijden, dus we trokken ons niets aan van de vervelende taxi chauffeurs die zeiden dat toevallig vandaag geen bussen reden. Na een half uur was de jetty verlaten, op Ems, mij en 2 engelse kerels na. Gelukkig waren zij er ook, want na 2 uur was er nog geen bus. Uiteindelijk heeft 1 van de jongens een lift naar het busstation geregeld. Met 4 man, 3 backpacks, 4 rugtassen en een dikke chauffeur in een kleine 5 deurs...gelukkig duurde het maar 10 minuten en waren we echt net op tijd voor de bus, die ons een uur later in BSB dropte. De hoofdstad van Brunei. Hier checkten we voor 38 dollar in in het enige hostel van BSB. De volgende dag hebben we direct actie ondernomen om een ticket te boeken naar bijv. Indonesie. Dit is onbetaalbaar, net als in Singapore, dus boekten we een vlucht vanuit KK. Ook hebben we direct de bus naar KK geboekt voor de volgende ochtend.
De rest van de dag hebben we een river cruise gedaan, waar we langneusapen hebben gezien, het paleis van de sultan (meer dan 1700 kamers en meer dan 200 badkamers!), de mangroven en de grootste floating village ter wereld. Hier wonen meer dan 20.000 mensen!
Daarna hebben we de oogjes dicht gedaan...
Leuke weetjes:
- je mag niet roken in Brunei, maar wel in steegjes...
- ze hebben ALLEEN maar hang-wcs...

• 15 December 2012 - 16:14

Pa:

Kun je niet een paar maand in Brunei blijven? Kom je mooi van het roken en de drank af.
    Geintje!
    Waar haal je de tijd vandaan om zoveel te schrijven?
    Is wel heel leuk trouwens.
    Have fun!

• 15 December 2012 - 20:58

Wan:

He Non,

Wat superleuk om al je verhalen te lezen! Goed bezig! Mis alleen nog de mooie plaatjes, maar gelukkig komen die nog. Het klinkt in ieder geval heel bijzonder wat jullie meemaken.

Dikke kus voor jou en Ems

• 11 Januari 2013 - 09:12

Sanne:

Hhaha Manon smokkelt haar sigaretten wel ff mee naar binnen!