Luxe - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van nonnie - WaarBenJij.nu Luxe - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van nonnie - WaarBenJij.nu

Luxe

Door: Moi

08 Januari 2013 | Indonesië, Ubud

En toen was er Ubud... we hadden in de lonely planet al gelezen dat mensen hier in eerste instantie voor een paar dagen komen en uiteindelijk veel langer blijven. Wij snappen dat wel:-)
Nadat we door de minivan op de parkeerplaats van een supermarkt waren gedropt, werden we besprongen door allemaal mannen die hotels, cottages etc hadden. Aangezien we daar altijd zo snel mogelijk bij weg liepen, deden we dat nu ook. We spotten een tourist die een straat in liep en we zetten de achtervolging in. Helaas bracht dit ons bij dure hotels en de monkeyforest. Dus keerden we maar weer om ons klaar te maken voor een lange, hete zoektocht. Gelukkig vonden we na 15 min (en totaal bezweet) en man die een huisje vrij had bij zijn familieonderkomen. We liepen met hem mee en werden direct verliefd toen we het huisje zagen. Wanneer je door de hindu poort (vol met beelden, bloemen etc) loopt, kom je op het familie terrein. Hier staan een aantal dezelfde huisjes. Voor het gezin, opa en oma en eventuele gasten, zoals wij:-) het huis opzich, met patio, zeg er al te schattig uit en wanneer je binnen kwam stonden er twee bamboo bedden. Wanneer je door het grote raam in het midden van de kamer keek, zag je de douche en het toilet. Niet echt prive, maar geinig. Wat ook leuk is, is dat het toilet op een verhoging van ongeveer 30 cm staat, waardoor je het gevoel hebt dat je op een troon zit. Dit is totaal overbodig, maar ze zijn niet anders gewend, de hangtoiletten zijn ook op een verhoging, dus waarom de westerse toiletten niet?
Na ons huisje goed bezichtigd te hebben, zijn we Ubud gaan exploren. Wat heerlijk! Er was een stoep, eenrichtingsverkeer, winkeltjes, schone restaurants MET westers toilet. Dit was heaven:-)
De volgende dag zijn we naar Monkey Forest gelopen. Dit is een soort van park/ bos/ jungle waar 3 tempels staan en ongeveer 800 apen rondlopen. De apen zijn nog erger dan die in de apenheul: ze springen met meerderen tegelijk op je en maken je tas open op zoek naar eten of een flesje water. Alsdtas niet snel genoeg opengaat, dan zetten ze gewoon hun tanden er in en scheuren ze het open. Bij deze monsters blevwn we dus uit de buurt. Na 3 uur rondlopen waren we 20 meter van de uitgang en ja hoor: Ems wordt besprongen door een aap en hij bijt haar. SHIT!!! Snel zijn we naar de first aid gelopen en de zuster heeft de wond helemaal schoon gemaakt. Het was gelukkig zeer ondiep en amper bloed, waardoor we het er maar op gokten dat rabies niet aan de orde was. Daarbij hoorden we dat de apen daar regelmatig gecheckt worden en er geen 1 rabies droeg.... dat geloven we dan maar!
Het was wel wat verdacht dat ems daarna ziek werd. De symtomen kwamen overeen met die van rabies, dus hoopten we op een griepje. Als je dan toch ziek moet zijn, dan maar in Ubud! We zijn 's avonds nog een keer naar een dansvoorstelling geweest en de rest van de tijd probeerde Ems beter te worden en las ik boeken.
Toen ze zich wat beter voelde zijn we een dagje op stap gegaan met eigenaar van ons huisje. We hebben tempels bezocht, rijstvelden bekeken en zijn naar de vulkaan geweest. Niet er op, want dat was veel te duur, maar vanaf een heel mooi uitkijkpunt. We waren net op tijd, aangezien het na een kwartier mistig werd en we geen hand meer voor ogen zagen.
Een van de tempels die we hebben bezocht was de holy temple. Hier wordt door een stuk of 15 kruiken water gespoten en de hindus moeten zich onder iedere kruik iets van 5 keer wassen. Ze zijn er maar druk mee!!
Onze laatste dag wilden we goed besteden, dus hebben we een scooter gehuurd. Hiermee zijn we naar de dorpjes buiten Ubud gereden om naar handicraft te kijken. Natuurlijk raakte ik verliefd op een veel te grote lamp, dus die hebben we aan het einde van de middag bij het postkantoor gedropt. Na 7 heerlijke nachten werd het tijd om Ubud en Bali te verlaten...snik...